بن مایه های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت
چکیده: نگاهی به پژوهش های موجود در زمینه هنر و معماری اسلامی نشان می دهد که بسیاری از تحقیقات انجام شده در این زمینه صرفا جنبه تاریخی و فرمال دارد که آن را برگرفته از هنر بیزانس، ساسانی، قبطی و ... دانسته اند. در میان این پژوهش ها، معدود دانشمندانی وجود دارند که با نگرشی محتوایی به هنر و معارف اسلامی پرداخته اند. در میان این افراد تیتوس بورکهارت از جمله اندیشمندانی است که هنر و معماری اسلامی را با نگرشی متفاوت با آنچه در غرب معمول بوده، و از دیدگاهی معنایی بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است. بورکهارت خصوصیات و ویژگی هنر اسلامی و سرچشمه آن را برگرفته از روح اسلامی می داند و برای اثبات ادعای خود شواهدی دال بر وحدت و انطباق صورت با معنای باطنی هنر اسلامی ارایه می کند که مصادیق بارز آن را در معماری مکان های مذهبی پیدا کرده است. |
عنوان نشریه: صفه : بهار و تابستان 1387 , دوره 17 , شماره 46 ; از صفحه 91 تا صفحه 100 . کلید واژه: مبانی نظری، هنر اسلامی، هنر دینی، هنر قدسی، تیتوس بورکهارت نویسنده : محسن سرتیپی پور دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برای اطلاعات بیشتر در مورد آقای تیتوس بورکهارت اینجا را ببینید. دانلود مقاله |