تیتوس بورکهارت

بن مایه های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت

چکیده: 

نگاهی به پژوهش های موجود در زمینه هنر و معماری اسلامی نشان می دهد که بسیاری از تحقیقات انجام شده در این زمینه صرفا جنبه تاریخی و فرمال دارد که آن را برگرفته از هنر بیزانس، ساسانی، قبطی و ... دانسته اند. در میان این پژوهش ها، معدود دانشمندانی وجود دارند که با نگرشی محتوایی به هنر و معارف اسلامی پرداخته اند. در میان این افراد تیتوس بورکهارت از جمله اندیشمندانی است که هنر و معماری اسلامی را با نگرشی متفاوت با آنچه در غرب معمول بوده، و از دیدگاهی معنایی بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است. بورکهارت خصوصیات و ویژگی هنر اسلامی و سرچشمه آن را برگرفته از روح اسلامی می داند و برای اثبات ادعای خود شواهدی دال بر وحدت و انطباق صورت با معنای باطنی هنر اسلامی ارایه می کند که مصادیق بارز آن را در معماری مکان های مذهبی پیدا کرده است.
این مقاله سعی دارد تا با مرور و معرفی آثار بورکهارت، ماحصل شناخت و اندیشه وی را از هنر و معماری اسلای ارایه کند. بخش اول مقاله به شناخت و جهان بینی بورکهارت اختصاص دارد. بخش دوم دیدگاه وی را در مورد هنر و معماری اسلامی و نیز شرح اجمالی آثارش مورد توجه قرار می دهد. بخش سوم با تحلیل آثار بورکهارت به اصلی ترین شاخص های معماری اسلامی از دیدگاه او یعنی سنت و رمز می پردازد، و بالاخره قسمت انتهایی مقاله به جمع بندی و نتیجه گیری کلی اندیشه بورکهارت در مورد هنر اسلامی اختصاص یافته است.

 عنوان نشریه:   صفه :   بهار و تابستان 1387 , دوره  17 , شماره  46 ; از صفحه 91 تا صفحه 100 .
کلید واژه: مبانی نظری، هنر اسلامی، ‌هنر دینی، هنر قدسی، تیتوس بورکهارت
نویسنده : محسن سرتیپی پور
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد آقای تیتوس بورکهارت اینجا را ببینید.
دانلود مقاله