اسلام یک ایدئولوژی جهان شمول است.یکی از جنبه های اعجاز قرآن ,نحوه برخورد با طبیعت است که در میان موج نظریات گوناگون مدرن و پست مدرن در مورد طبیعت می تواند راهگشا باشد.
قرآن طبیعت را از سه جنبه مورد بررسی قرار داده است:
طبیعت بستر لازم برای شکل گیری بعد جسمانی و روحانی انسان است(هو انشاکم من الارض-سوره هود 43)
ارزش طبیعت از لحاظ وجودی پایین تر از انسان است(وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿١ وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢ وَهَـٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ﴿٣ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿٤ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿٥﴾)
یکی از پیام های این آیات این است:انسان خلقت احسنی دارد تا اینکه به اسفل السافلین(خاک یا همان عالم طبیعت بازگردانده شود.
3
وظیفه انسان استعمار و تسخیر طبیعت است(استعمرکم فیها-سوره هود 43)
جمع این سه دیدگاه در کنار هم از اعجازات معنوی قرآن است.
باغ سازی ایرانی نمودی از این سه نظریه است.
با ظهور تمدن مدرن,باغ سازی فرانسوی(نمود مبارزه با طبیعت) و باغ سازی انگلیسی(نمود بی تفاوتی نسبت به طبیعت) رواج پیدا کرد که دراینجا مجالی برای طرح آنها نیست.باغ سازی ژاپنی بر اساس آیین شینتو ژاپن طراحی شده است که در آن طبیعت از شانی بالاتر از انسان برخوردار است.از ویژگی های بارز باغ ژاپنی عدم صراحت فضا است.در میان همه این تفکرات ما از تفکر اسلامی خود دور شده گرفتار ایدئولوژی های نوظهور شده ایم.
این مجموعه شامل شش مقاله در زمینه باغ ایرانی و پاورپوینت طراحی شده جهت معرفی باغ ایرانی است.

دانلود پاورپوینت + مقالات

جستار مقالات با کلیدواژه "باغ ایرانی" در sid.ir